Stephanies Windowsblogg

Windows och Internet Explorer

Perception is king! oktober 23, 2008

Filed under: Uncategorized — Stephanie Smitt Lindberg @ 1:08 e m

Ibland blir jag bara så trött på uttalanden som Ask Wäppling, bloggare på Adland, slänger ur sig (DI 22 okt) – “ Microsoft spenderar mer pengar på annonser än på att fixa Vista”.

I tillägg till ovanstående har Apple tagit fram reklamfilmer där de ironiserar över Windows Vistas senaste reklamkampanj med Bill Gates och Jerry Seinfeld och de investeringar Microsoft gör i utvecklingen av Vista. Jag får bjucka på att filmerna är roliga för det är de även för en inbiten Microsoftare……men men men…och nu kommer jag till själva poängen…det verkar inte spela någon roll om det är sant eller inte.  M a o “perception is king” och den kalla verkligheten är bara att tugga i sig. Det är inte gulligt att vara störst och Microsoft kommer inte att vinnna några gratispoäng.

Faktum är att vi lägger mindre och mindre pengar på marknadsföring och faktum är att Microsoft lägger mer pengar på utveckling per år än vad hela den samlade IT-industrin gör sammantaget.

I USA gjorde Microsoft ett expriment för att testa om uppfattnigen av Windows Vista stämde överens med den verkliga upplevelsen av produkten. Man lät personer som aldrig testat Windows Vista få prova men man döpte om den till Windows Mojave istället och presenterade den som nästa version. De flesta sade sig vara negativt inställda till Vista innan de fick prova produkten men var däremot överväldigade av den nya Mojaveversionen. Här fanns funktioner som de behövde och de skulle gärna köpa Mojave.  

Visst har Windows Vista har haft utmaningar men många av dessa är fixade i den nya uppdateringen (Service Pack 1) och produkten dras med ett oförtjänt dåligt rykte. Faktum är att säkerheten är avsevärt mycket bättre än i sin föregångare Windows XP, den nya sökfunktionen är en favorit och MediaCenter en bra nyhet till användarna. Idag har de flesta stora företag anpassat sina applikationer för att fungera med Vista och den enskilde användaren har en bra upplevelse när han/hon använder produkten.

Eftersom “perception is king” och uppfattningen av Vista i dagsläget är sämre än förtjänat tycker jag faktiskt tvärtom – det är hög tid att öka kostnaderna för marknadsföringen av Vista.

Här hittar du allt om “the Mojave experiment”:  http://www.mojaveexperiment.com/?fbid=MkwLqmsa7YM .

Reklamfilmerna med Bill Gates och Jerry Seinfeld: http://www.resume.se/nyheter/2008/09/05/bill-gates-och-seinfeld-i-/ 

Tjing!
/Stephanie

 

8 Responses to “Perception is king!”

  1. Dabitch Says:

    Lustigt, nu hittar inte jag det där citatet i DI (skulle gärna vilja – hade ingen aning om att mitt namn stod i DI), för det låter som ett väldans felcitat. Jag har sagt att CB+P’s senaste svarskampanj med ”Apple vs Mac” karaktärerna baserar sig på att säga ”Microsoft spenderar mer pengar på annonser än på att fixa Vista” och detta är ju helt korret – spana in filmen ”Beancounter” så ser du, där är detta nämligen dialogen.

  2. Stephanie Says:

    Hej Ask!
    Inte ngn snygg journalistik av DI. Det var endast en liten plugg med din bild och den texten som jag citerade ovan(ingen tillhörande artikel). Som DI framställt det är det du som tycker detta och det framgår inte att du refererar till kampanjerna och vad de vill ge uttryck för.
    Jag ber om ursäkt för felaktigt påhopp på dig!
    /Steph

  3. Dabitch Says:

    Juste Stephanie, tack. Nu måste jag ju leta fram den där DI i alla fall, för du vet, all press är bra press om de stavar ditt namn rätt. ha!😉 Säga vad man vill om Microsofts Senfield satsning, folk har nog _aldrig_ snackat så mycket om Microsofts reklam som då. Rätt bizarr.

  4. Dabitch Says:

    … p.s. Därimot har jag sagt att Microsoft och Apple borde låta bli att jämföra sig med varandra i sin marknadsföring, för de säljer helt olika saker. Microsoft är en matbutik, eller Östermalmshallens diskar fyllda med gött om du så vill, medan Apple är en restaurang med en liten meny. Du kan ju få precis samma sak hos båda men du går olika vägar till slutresultatet.

  5. Adam Says:

    Men det dåliga ryktet kan väll inte bara vara luft? Jag har inte varit på ett företag än där man kör Vista i homogen miljö än.

    Jag själv tycker Vista är alldeles för tungrott och ”vi ska hjälpa dig hitta”

  6. Stephanie Smitt Lindberg Says:

    Hej Adam
    Visst kan Vista bli tungrott om du inte har en PC med rätt prestanda…..men när det gäller stora företag styrs de främst av sina uppgraderingscykler om 3-5 år. Det byter inte operativsystem bara för att ett nytt har kommit då stora kostnader som utbildning av personal eller arbete med applikationskompabilitet kommer till. Jag kan inte ge ut några siffror men många stora svenska ftg kör Windows Vista idag.

    Vad gäller mindre företag så finns de ftg som tror att de att de inte har råd med lyxen av en standardisering. Här behöver vi jobba med att informera att så inte är fallet.

    Vad gäller sök så är det min personliga favorit.Jag använder den flera gånger dagligen. Jag behöver inte längre ha ett mappsystem om jag inte vill. Det viktiga är ju att jag hittar det jag söker, inte var det är sparat. Min man kör Win XP på sitt företag och när jag hjälpt honom med något inför t ex en presentation eller liknande så är det frustrerande att inte kunna söka upp program eller dokument direkt. Så vad gäller sök kan jag inte hålla med dig.
    /stephanie

  7. Adam Says:

    Men jag syftar på de företag där man ratar Vista ur deploy/administrations-synpunkt. ”kul där hemma för ungarna, men inget för företaget” är mottot ungefär.

    Den där ”för dålig dator” kommer ofta upp, men visst är det skämmande när en kompis nya förinstallerade Vista-laptop tar flera minuter längre tid på sig än min två år gammla HP med lika gammal XP installation.

    Vista får nog hamna i samma låda som Windows ME och de andra i väntan på Win7.

  8. Stephanie Smitt Lindberg Says:

    Svårt att säga ngt om din kompis dator, här får man ju jämföra vad som finns på och prestanda etc…..men, oavsett….tråkigt att höra att du upplever att Vista inte motsvarar dina förväntningar. Hoppas du vill prova Win7 och blir mer nöjd.
    /S
    Ps. du kan alltid prova att öka på din PCs kapacitet genom att sätta i ett USB minne. Följ länken och gå ned till stycket som handlar om ”lägg till mer minne” DS.

    http://windowshelp.microsoft.com/Windows/sv-SE/help/83ec0ffe-ee04-4d53-8b87-25d1f05c954e1053.mspx


Kommentera

